OSK KASKADER
ul. Jana Pawła II 20
obok CityPoint, Tychy

533-318-318 - Janusz Berger
570-319-319 - Ustalanie term. jazd
794-318-318 - Biuro -wt i czw 15-20
 

 

Toyota Yaris 6cio biegowa pod maską, światła, zadania egzaminacyjne

Na placu manewrowym dla prawa jazdy kategorii "B" należy wykonać trzy zadania. Poprawne wykonanie niniejszych zadań (zgodnie z zasadami przeprowadzania egzaminów państwowych) dają przepustkę do egzaminu w ruchu drogowym.
 

ZADANIE PIERWSZE: przygotowanie do jazdy.

Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy (odpowiednio po jednym z etapu pierwszego i drugiego):

 FILM - Czynności kontrolno obługowe

   

 

Etap pierwszy:
sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

- poziom oleju w silniku (1- miarka bagnetowa i 2- wlew oleju)
- poziom płynu hamulcowego (3)
- poziom płynu chłodzącego (4)
- poziom płynu w spryskiwaczach (5)
- działanie sygnału dźwiękowego


 
 

   Poziom oleju w silniku
- sprawdzamy na równej poziomej nawierzchni, odczekać kilka/ kilkanaście minut
  od ostatniego uruchomienia silnika, co pozwala na dokonanie dokładniejszego pomiaru,
- poziom oleju sprawdzamy „miarką bagnetową”  (miarką lub wskaźnikiem)

 

   Dokonując pomiaru oleju należy:
1. wyjąć „miarkę bagnetową” (1),
2. przetrzeć suchą szmatką, papierem, chusteczką, itp.,
3. z powrotem włożyć w miejsce, z którego był wyjęty, 

4. ponownie wyjąć i trzymając w pozycji poziomej odczytać wynik,

5. stan oleju powinien mieścić się pomiędzy MIN a MAX,
6. po dokonaniu pomiaru oleju należy z powrotem włożyć „miarkę bagnetową” (1) 

    w miejsce, z którego był wyjęty.
7. Wskazujemy również wlew oleju (2) i informujemy, że jeżeli oleju jest zbyt mało to dolewamy
     tym samym olejem lub olejem który zalecił producent lub olejem o tych samych parametrach.
 

      

 

 

 

   Poziom płynu hamulcowego
- na zbiorniczku płynu hamulcowego (3) znajduje się miarka MIN /MAX

- poziom płynu hamulcowego powinien znajdować się pomiędzy tą miarką
- w przypadku zbyt niskiej ilości płynu w zbiorniku powinniśmy dolać tego samego płynu

 


 Poziom płynu chłodniczego
- stan płynu należy sprawdzić przy zimnym silniku, ponieważ  wraz ze wzrostem temperatury
  ciecz zwiększa swoją objętość,
poziom płynu chłodniczego powinien znajdować się pomiędzy miarką MIN. a MAX.
  (FULL / LOW) w zbiorniku wyrównawczym,
co pewien czas należy kontrolować ilość płynu w zbiorniku wyrównawczym, a w razie
  potrzeby uzupełnić go tym samym rodzajem.

 


 Poziom płynu w spryskiwaczach 
- wskazujemy egzaminatorowi gdzie jest zbiornik płynu w spryskiwaczach,
- na zbiorniku jest miarka FULL więc płyn powinien być uzupełniony do miarki full,
- jeżeli nie widać to można też otworzyć zbiornik i sprawdzić czy widać lustro płynu
  lub też użyć spryskiwaczy jednakże może to być już resztka płynu w przewodach więc
  lepiej byłoby dolać do miarki FULL.

 

 Etap drugi:
 sprawdzenie świateł zewnętrznych pojazdu.

 Osoba egzaminowana musi umieć włączyć i sprawdzić działanie poszczególnych świateł na zewnątrz pojazdu.

 FILM - ŚWIATŁA - TOYOTA YARIS III

  

 

FILM - WYCIERACZKI - TOYOTA YARIS III

 

KLIKNIJ ABY POWIĘKSZYĆ OBRAZEK



(1) i (6) Światła kierunkowskazów: należy sprawdzić prawą (3 sztuki) i lewą stronę (3 sztuki)

 

(1) i (6) Światła awaryjne: działają bez uruchomienia silnika - 6 sztuk (migają jednocześnie wszystkie światła kierunkowskazów)

 

(2) Światła mijania (krótkie): tylko z przodu, oświetlają drogę przed pojazdem - 40 metrów - kolor: biały (na desce rozdzielczej kolor zielony)

 

(3) i (8) + (11) Światła pozycyjne/postojowe: przód i tył: z tyłu czerwone, z przodu białe, nie oświetlają drogi, przy tych światłach pojazd jest widoczny z 300 metrów +   oświetlenie tablicy rejestracyjnej

 

(4) Światła drogowe (długie): tylko z przodu, oświetlają drogę na co najmniej 100 metrów przed pojazdem - kolor: biały (na desce rozdzielczej - kolor niebieski)

 

(5) i (10) Światło przeciwmgłowe: tylnie - kolor: czerwony - kierujący pojazdem może używać tylnich świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50metrów: w razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest zobowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła

 

(7) Światła hamowania "STOP": występują 3 sztuki (w lampach i na tylniej szybie): naciskamy na hamulec - kolor: czerwony



(9) Światło cofania: światło biegu wstecznego, pokazujemy je na wyłączonym silniku oraz przy użyciu biegu wstecznego - kolor: biały


 

Etap trzeci: upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte, właściwe ustawienie fotela, zagłówka, lusterek i zapięcie pasów bezpieczeństwa.

Zanim wejdziemy do samochodu, sprawdzamy czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte.
Dla bezpiecznego i wygodnego prowadzenia pojazdu bardzo istotna jest optymalna pozycja za kierownicą. Dlatego też przed rozpoczęciem jazdy należy w pierwszej kolejności ustawić fotel zapewniając sobie łatwy dostęp do urządzeń sterujących oraz swobodę ruchów. W tym celu siadamy głęboko w fotelu. Lewą nogą wciskamy do oporu pedał sprzęgła i regulujemy odległość tak, aby noga pozostała lekko ugięta. Następnie przystępujemy do regulacji oparcia fotela, pamiętając o tym, aby opierać się całą powierzchnią pleców. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, bardzo istotne jest odpowiednie wyregulowanie wysokości zagłówka, który powinien zapewnić oparcie głowy w górnej jej wysokości. Jako zasadę należy przyjąć, że górną krawędź zagłówka nie może być niżej, niż poziom oczu. Ręce powinny być lekko ugięte w łokciach, ułożone na kierownicy tuż powyżej jej linii środkowej. Lewa dłoń powinna być ułożona pomiędzy godziną 9 a 10, prawa natomiast pomiędzy 2 a 3.  Teraz pora na ustawienie lusterek. W lewym lusterku należy widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, w prawym lusterku należy widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem a w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylna szybę obszar przestrzeni za pojazdem. Po ustawieniu fotela, zagłówka i lusterek sprawdzamy jeszcze raz czy drzwi pojazdu są zamknięte (kontrolka na tablicy roździelczej) oraz zapinamy pasy bezpieczeństwa (nie zapominamy również o włączeniu świateł).


 

 

 


  Regulacja nawiewu

  

  


ZADANIE DRUGIE: jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.

Kryteria oceny:
1. Pozycja początkowa pojazdu - w polu zatrzymania pojazdu
2. Upewnienie sie o możliwości jazdy
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym
b) ocena sytuacji wokół pojazdu
3. Płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika
4. Płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę i lusterka
5. Nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk, nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu
6. Nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek
7. Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu (w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu)

 


 

ZADANIE TRZECIE: ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu,
tzw. "ruszanie pod górkę".

Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny a następnie rusza do przodu - zwalniając go.
Przy ruszaniu z miejsca do przodu na wzniesieniu, pojazd nie powinien się cofnąć więcej niż 20cm a silnik nie powinien zgasnąć.

Wynik negatywny z egzaminu na placu manewrowym, czyli przerwanie egzaminu, bez możliwości wyjazdu na miasto, następuje wtedy, gdy osoba egzaminowana najedzie na pachołek, uderzy lub dotknie tyczkę, przejedzie całą szerokością opony linię ograniczającą pas ruchu lub dwukrotnie wykona niepoprawnie zadanie.

 (Toyota Yaris światła, pozycyjne, mijania, drogowe, przeciwmgłowe, kierunkowskazu, awaryjne, hamowania, cofania)

© Wszelkie Prawa Zastrzeżone OSK Kaskader Nauka jazdy Tychy
OSK KASKADER: Prawo jazdy Tychy - OSK Tychy - Kursy na wózki widłowe